Alleen is ook maar alleen, samen ben je sterker

Alleen is ook maar alleen, samen ben je sterker

Misschien is de titel een open deur, maar ik gebruik hem toch…………….

Mijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel was eind 2016 en in april 2017 ben ik volledig voor mezelf begonnen als zelfstandig arbeidsdeskundige op ZZP-basis.

Het begin 

Het was hard werken, veel acquisitie plegen en hopen dat er opdrachten binnen zouden komen. Tien gesprekken voeren en hopen dat er dan een klant is die ja zegt…… Daarnaast vond ik het zeer lastig dat ik niet altijd collega’s had om te overleggen in complexe situaties en als arbeidsdeskundige kom je nogal eens terecht in bijzondere en complexe situaties. Vakanties had ik wel, maar tijdens de vakantie gingen de laptop en telefoon mee. Want, je wilde toch wel de werkgevers en werknemers van dienst zijn. Dus vakantie was er wel, maar heb ik er toen ook echt van kunnen genieten? 

Hoe het verder ging

Monique Mijnders en ik leerden elkaar kennen in 2016 en wij hebben altijd contact gehouden, bijvoorbeeld over vakinhoud en -kennis, elkaar helpen bij opvolging van opdrachten en overleggen over lastige casuïstiek. 

In onze gesprekken kwam vaak naar voren dat alleen ook zo alleen is en het fijn zou zijn als je met meerdere mensen samen kan werken. Dit idee is zich in de afgelopen jaren verder gaan ontwikkelen en heeft er toe geleid dat wij in 2019 Het Arbeidsdeskundig Collectief opgericht hebben en nu een franchiseorganisatie zijn waarbij zelfstandig arbeidsdeskundigen zich kunnen aansluiten. 

Neem contact op

Hoe gaat het nu? 

Recent werd ik door het overlijden van mijn vader herinnerd waarom ik onze huidige werkwijze zo handig en fijn vind. Onverwacht werden de prioriteiten anders en lag de focus even niet op werk, maar op mijn familie en de begrafenis. Ik vond het ongelooflijk fijn en goed dat ik bij mijn collega’s aan kon kloppen voor hulp. Vanuit de backoffice bleef het maken van afspraken en het informeren van klanten doorlopen. Ook waren er arbeidsdeskundigen die arbeidsdeskundige onderzoeken en herbeoordelingen van mij overgenomen hebben. Ik waardeer dat enorm en ben blij dat dit zo kon. Achteraf bekeken had ik dit niet zo goed en mooi kunnen oplossen voor onze klanten als ik nog steeds in ‘m’n eentje’ was geweest.

Met dit in mijn achterhoofd ging ik ook eens terugkijken en -denken aan wat het samenwerken in Het Arbeidsdeskundig Collectief mij nog meer gebracht heeft. 

  • Vakantie: Na de begrafenis van mijn vader stond een vakantie gepland van twee weken en in deze vakantie had ik wel mijn telefoon mee, maar ik heb de telefoon maar twee keer aangezet om te kijken of urgente zaken waren. Een zeer groot gedeelte van de dingen die gedaan moesten worden, waren al opgepakt door mijn collega’s. Ondanks de trieste situatie voorafgaand aan de vakantie, heb ik kunnen genieten van mijn vakantie zonder mij al te veel zorgen te maken om het werk. Uiteraard denk je er wel aan, maar een stuk minder dan vroeger waar ik elke dag op mijn telefoon zat om de e-mail te checken.  
  • Backoffice: Toen ik Monique leerde kennen, deed ik mijn eigen planning en organisatie. Monique had destijds al iemand ingehuurd die voor haar de planning en organisatie regelde. Op dat moment verklaarde ik haar ‘voor gek’ want ik deed dat lekker zelf. Inmiddels weet ik beter. Dankzij Denise en Emie op onze backoffice weet ik dat de planning en organisatie van mijn onderzoeken en vragen van klanten in zeer goede handen is. Daardoor kan ik mij richten op arbeidsdeskundige onderzoeken en advies en het ondernemerschap. 
  • Sparren met collega’s: Er zijn nu meerdere arbeidsdeskundigen verbonden aan Het Arbeidsdeskundig Collectief en daardoor kan ik sneller en makkelijker met collega’s overleggen over lastige casuïstiek en nieuwe wetgeving of richtlijnen. 
  • Klantencontact: Traditioneel werk je als zelfstandig arbeidskundige vaak als onderaannemer en krijg je vanuit een arbodienst ‘de overblijfselen’ die de eigen arbeidsdeskundigen niet op kunnen pakken en kom je vaak maar één keer in contact met een klant. In de afgelopen periode merk ik dat met onze werkwijze het klantencontact beter en meer wordt. Als arbeidsdeskundige kun je ook waarde toe kan voegen op andere vlakken dan alleen maar arbeidsdeskundige onderzoeken omdat je echt een relatie opbouwt met klanten. 
  • Klantenbestand groeit en we krijgen ook grotere nieuwe klanten: Qua acquisitie zijn de krachten gebundeld en wordt vanuit de grotere organisatie gewerkt aan uitbreiding van het klantenbestand in samenwerking met de franchisenemers. Ook sluiten steeds meer grotere bedrijven zich aan die zien hoe waardevol het is om te werken met een arbeidsdeskundig adviesbureau dat pragmatisch te werk gaat, landelijke dekking aanbiedt maar niet zo groot is dat het onpersoonlijk wordt. Daardoor weten ze dat ze goede kwaliteit krijgen voor een goede prijs. Door onze werkwijze is er ook altijd opvolging van onderzoeken als de vaste arbeidskundige niet beschikbaar is.
  • Minder reizen: een van de doelstellingen van Het Arbeidsdeskundig Collectief is om de reistijd te verminderen door vooral in de directe regio van de franchisenemer te kijken naar klanten. Vroeger stapte ik in de auto en reed ik bijvoorbeeld twee uur richting de Belgische grens (en weer terug) om daar een onderzoek te doen. Dat is best leuk, maar ook een aanslag op de beschikbare tijd. Daarom besteed ik opdrachten verder weg liever uit aan een collega in de regio, waarbij ik weet dat het in goede handen is en de klant goed geholpen wordt. Omgekeerd kan een collega die verder weg woont onderzoeken bij mij in de regio bij mij kwijt. Ik reis nog steeds en nog steeds naar leuke klanten, maar wel een stuk minder dan vroeger. 
  • Bedrijven zoeken steeds meer een kleiner bureau en minder een ZZP’er of grote arbodienst: Wij merken dat bedrijven meer behoefte krijgen aan het samenwerken met een kleiner, klantgericht bureau dan met sommige grote arbodiensten of ZZP’ers. Bij grote bureaus is dat bijvoorbeeld vanwege de standaardisatie en minder klantgerichtheid. Bij ZZP’ers draait het vaak om het opvolgen van onderzoeken bij afwezigheid / de continuïteit van de dienstverlening. Het Arbeidsdeskundig Collectief biedt het beste van beide werelden, enerzijds een niet te groot, klantgericht adviesbureau en anderzijds nog steeds ondernemers met hart voor de zaak en het vak waarbij wel continuïteit geboden kan worden vanuit Het Arbeidsdeskundig Collectief. Daardoor zit ik nu bij bedrijven aan tafel die voor mij als eenpitter onbereikbaar waren. 
  • Systeem: Omdat we met meerdere arbeidsdeskundigen werken, hebben we een systeem waarin we onze rapportages maken en waarin bijvoorbeeld een handige functiedatabase zit. Vroeger moest ik goed nadenken, zoeken in word en mijn OneDrive omdat je nu een functie hebt die je ooit al eens beoordeeld had qua functiebelasting maar nu niet meer weet waar deze staat. Met de database heb ik met een paar klikken de functie gevonden en kan ik hem makkelijk wegen in het systeem. Ook kan iedereen functies toevoegen waardoor de kennis steeds beter wordt. Ik weet niet of ik in m’n eentje ook over was gegaan om te investeren in een dergelijk systeem. 

Neem contact op