Werknemer landurig ziek door Post-Covid

Werknemer landurig ziek door Post-Covid

Aandacht en re-integratie: Voorbeeld uit de praktijk

Voordat Stephan arbeidsdeskundige werd, heeft hij jarenlang gewerkt als personeelsadviseur. Een van zijn speerpunten is altijd geweest dat aandacht geven aan mensen bijdraagt aan hun groei en bij ziekte ook aan herstel. 

In de afgelopen twee weken moest ik weer terugdenken aan de A van aandacht toen ik bezig was met een aantal arbeidsdeskundige onderzoeken. Deze case wil ik graag uitlichten en aan jullie de vraag stellen waar denk je dat de re-integratie beter verloopt?

Ik heb een vraag

 

 

Post-COVID

Dit is een werknemer die werkt in een financiële functie waarbij hij vanuit een bureau uitgezonden wordt om bij opdrachtgevers tijdelijke projecten te vervullen. Werknemer werd ziek en hij heeft post-COVID. Zoals we weten kan het per persoon sterk verschillen wat de mogelijkheden en beperkingen zijn met post-COVID. Ook zijn er nog steeds veel onduidelijkheden over deze ziekte.

Door een langdurige revalidatie heeft hij lange tijd niet kunnen re-integreren. Zodra dit wel mogelijk was, is hij samen met het bureau op zoek gegaan naar mogelijkheden. Eerst is hij gaan re-integreren bij een organisatie die hij al kende vanuit een eerdere detachering. Daarna vonden zij een opdrachtgever die er ook voor openstond om werknemer een plek te bieden voor re-integratie.

Re-integratie

Tijdens mijn gesprek met werknemer werd duidelijk dat hij zeer blij was met de ondersteuning en hulp vanuit zijn werkgever (het bureau). Zij hebben hem altijd gesteund en zoveel als mogelijk geholpen binnen zijn mogelijkheden. Daarnaast was hij ook zeer blij met de opdrachtgever die aandacht heeft voor hem als persoon en zijn ziekte en die hem ook in de re-integratie alle tijd en ruimte geeft om te werken aan herstel en werkhervatting. Als hij een keer een mindere dag heeft en minder uren maakt, dan is dat niet erg en is daar begrip voor omdat werkgever ziet dat werknemer soms ook een half uur of uur meer werkt om iets af te ronden. Ook kan werknemer buiten de files om reizen zodat hij geen druk ervaart van het autorijden in files. En er wordt goed rekening gehouden met het takenpakket en zijn beperkingen.

Je kan je voorstellen dat het driegesprek hier een stuk plezieriger verliep. De drempel voor terugkeer voor werknemer was laag. Door samen op zoek te gaan naar mogelijkheden en over en weer aandacht geven aan elkaar verloopt deze re-integratie goed. De verwachting is dan ook dat werknemer over een aantal maanden weer volledig terug zal zijn in zijn eigen werk.

Tot slot 

In onze dagelijkse praktijk als arbeidsdeskundigen zien we veel voorbeelden voorbijkomen. Inmiddels kan ik na al die jaren in personeelswerk en nu als arbeidsdeskundige zeggen dat de meeste successen geboekt worden als er ruimte is voor de A van Aandacht! 

Ben jij leidinggevende en heb je zieke medewerkers? Hoe zit het met jouw A-factor naar deze medewerkers? Een effectieve vraag die je je zelf kan stellen is: ‘Als ik zelf ziek ben, hoe wil ik dan benaderd worden?’